Skip to content

NOR NOISE – interviews and reviews

An interview from the norwegian music magazine Ballade

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004061513424728052185

Publisert: 15.06.2004

“Nor Noise”: Helaftens støydokumentar på Cinemateket

av Arvid Skancke-Knutsen

Tom Hovinbøle har i tre år jobbet med å dokumentere den voksende støymusikk-scenen her hjemme. Tirsdag kveld kan resultatet beskues på Cinemateket i Oslo. Tore H. Bøe, Lasse Marhaug, Helge Sten og Maja Ratkje er noen av utøverne du kan møte i både konsertopptak og dybdeintervjuer, i tillegg til utenlandske størrelser som Masami Akita, Toshimaru Nakamura og Otomo Yoshihide. – I arbeidet med denne dokumentaren har jeg lært at det knapt finnes ett enkelt svar på hva noise “egentlig” er, sier Hovinbøle til Ballade.

“Nor Noise” er en totimers dokumentarfilm om støymusikk – kanskje den aller mest spennende og innovative musikksjangeren de siste årene. Filmskaperen Tom Hovinbøle har siden prosjektets start i 2001 intervjuet en rekke av de viktigste artistene innen denne sjangeren, både nasjonalt og internasjonalt.

Tom Hovinbøle har hovedfag i litteratur, samt mellomfag i film- og medievitenskap. Han har tidligere lagd filmer på video og super 8, men “Nor Noise” er hans første helaftens film.

– Prosjektet startet ut ifra et ønske om å dokumentere noe av det som hadde skjedd på noise-scenen i Trondheim på 90-tallet, der Lasse Marhaug og Tore H. Bøe var sentrale figurer. For tre år siden begynte jeg å filme for alvor. Snart vokste prosjektet i omfang, i takt med at viktige skikkelser gjorde konserter her hjemme.

“Nor Noise” byr både på live-opptak og nærportretter av utøverne. Musikerne får komme til orde med sine tanker om sjangeren og bregrepet: Hva er egentlig støymusikk, og hvordan oppsto den? Hvordan arbeider man når man forkaster melodi og tradisjonell harmonikk til fordel for ren lyd? Hvilke muligheter gir lydprosessering for en musiker/komponist?

– I arbeidet med denne dokumentaren har jeg lært at det knapt finnes ett enkelt svar på hva noise “egentlig” er. Støymusikk er et rikt og omfattende begrep, som omfatter alt fra musique concrete og klassisk elektronikk til white noise. Samtidig er det også noe som dekker en historisk periode innenfor den eksperimentelle musikken, med røtter som minst går tilbake til begynnelsen av 70-tallet.

I “Nor Noise” blir støymusikken også satt inn i en større historisk kontekst, som spenner fra futuristene og Luigi Russolo før 1. verdenskrig, gjennom eksperimentene med elektronisk musikk på slutten av femtitallet, avantgarde-bølgen på seksti-tallet, industri og pønk-bevegelsene på sytti-tallet, før noise-musikken etablerer seg som en egen sjanger på slutten av syttitallet i Japan.

I filmen intervjuer Hovinbøle utenlandske størrelser som Otomo Yoshihide fra Ground Zero, Masami “Merzbow” Akita og Francisco Lopéz, i tillegg til sentrale norske utøvere innen noise-sjangeren. Ballade spør om det er noen større forskjeller i måten disse musikerne forholder seg til musikken på, tatt i betraktning den geografiske spredningen.

– Egentlig synes jeg mange av disse musikerne har overraskende like tanker rundt det de holder på med. Mange av dem fremhever friheten og improvisasjonen som en viktig grunnvoll for mye av noise-musikken. Et annet fellestrekk er gjerne at de kommer fra andre musikalske miljøer, om det nå er hardrock, punk, frijazz eller komponert musikk. I tillegg viser de stor evne til refleksjon over egen rolle, og mye kunnskap om støymusikkens historie.

Støymusikken skiller seg formmessig radikalt fra de fleste andre former for musikk: Har det hatt noen betydning for den visuelle siden av filmen din?

– Jeg har bevisst lagt meg på en veldig rolig linje. Jeg har sett noise-dokumentarer som velger støyende visuelle løsninger, der man nærmest har prøvd å overgå musikerne i virkemidler. Min film vil nok derimot overraske en del folk ved å være ekstremt stille og rolig. Det er musikerne og musikken som skal få være i sentrum.

“Nor Noise” varer i nærmere to timer, og er utstyrt med engelske undertekster. Tom Hovinbøle håper at filmen etter hvert skal kunne bli til en DVD-utgivelse. Han mener at dette vil styrke filmen, som har en episodisk karakter.

– Filmen inneholder dessuten en mengde konsertopptak med artistene. Jeg valgte å bruke live-musikk av praktiske årsaker, men også estetiske, for slik å understreke det improvisatoriske aspektet ved musikken, som nettopp skyldes et estetisk valg fra utøvernes side. Helge Sten er vel den eneste som ikke er representert med live-opptak.

Støymusikken har fått mye oppmerksomhet rundt om i verden de siste årene, og har også hatt en merkbar oppblomstring i Norge, som er et av de landene hvor denne musikken står sterkest. Det arrangeres stadig mer eller mindre offisielle konserter med norske og internasjonale støy-artister her hjemme, samtidig som norske utøvere kommer med plater med imponerende høy standard. Utgivelser av bl.a. Lasse Marhaug, Ryfylke og Fe-Mail er blant de skivene som har rotert oftest på stereoanlegget i Ballade-redaksjonen de siste månedene.

Følgende artister medvirker i “Nor Noise”, som får sin Oslopremiere på Cinemateket tirsdag 15. juni, etter å blitt vist i Trondheim alt i februar:

Tore H. Bøe (Origami Republika), David Cotner, Masami Akita (Merzbow), Lasse Marhaug (bl.a. Jazzkammer), Toshimaru Nakamura, Arm (Aleksander Rishaug, Arne Borgan, Arne Borgan, Are Mokkelbost), Asbjørn Flø, Maja Ratkje (Spunk og Fe-mail), Kjell Runar Jenssen (DEL), Francisco Lopéz, Helge Sten (Deathprod) og Otomo Yoshihide.

“Nor Noise” vises på Cinemateket i Filmens hus, Dronningens gate 16. Premieren finner sted klokken 20.30 tirsdag kveld, og Hovinbøle vil selv komme med en kort innledning. Filmen vises også onsdag på same tid.

*

An Interview with Lasse Marhaug from the norwegian music magazine Ballade

Lasse Marhaug: Hot Action Sexy Karaoke Music for Loving

Ballade, 10.09.2004

Lasse Marhaug fyller 30 år i dag, fredag 10. september. Norges ledende støymusiker feirer dagen med å stå på scenen med Noxagt på Garage i Bergen – som et ledd i en landsdekkende turné i regi av Rikskonsertene. Ballade bringer her første del av et større intervju med Marhaug, som også danner opptakten til et fokus på støyscenen generelt. Vi tar utgangspunkt i dokumentaren “NorNoise” av Tom Hovinbøle, som i disse dager gis ut som en dobbel DVD og CD på OHM Records.

Av Arvid Skancke-Knutsen

Lasse Marhaug tar med seg “NorNoise”-utgivelsen på veien, når han i disse dager legger ut på sin første norske soloturné siden 1998.

– Dette er et dokument over det vi gjør. Og jeg tror den kan bli lagt merke til, sier Lasse Marhaug. – Samtidig er det viktig at en utgivelse som “NorNoise” ikke bare skal preservere miljøet, men også forhåpentlig inspirere andre, ved å vise at dette grunnleggende er en veldig åpen og inkluderende scene. Om vi kan påvirke en ny tyveåring til å begynne å leke seg med lyder, er det en bra ting. Det hadde vært fint å kunne pensjonere seg.

Lasse Marhaug er bare 30, og mener forhåpentlig ikke det så alt for alvorlig. Tross alt finnes det folk i støyscenen som har holdt på dette i rundt et kvart århundre.

– Jeg tror folk klarer å forbli vitale, så lenge de ikke glemmer hvor de kommer fra. Jeg tror ikke det egentlig er noen stemplingsdato på folk som driver med dette. Folk som Otomo Yoshihide og Masami Akita høres like freske ut i dag, som da de startet. Så lenge intensjonene er ærlige, kan musikken og musikerne holde seg svært lenge. Bare se på en del av tingene til Xenakis fra 50-tallet, som virkelig viser en musikalsk råtass.

“NorNoise” begynte som en dokumentar om Lasse Marhaug, som den gangen var bosatt i Trondheim. Prosjektet ble påbegynt i 2001, og vokste fort til å bli et dokument over støyscenen generelt – med intervjuer og filmopptak med musikere som Tashimaru Nakamura, Masami “Merzbow” Akita, Otomo Yoshihide og Francisco Lopez, samt norske størrelser som Tore Honoré Bøe, Maja Ratkje og Helge Sten.

Tom Hovinbøle, som er mannen bak den to timer lange dokumentaren, peker på nettopp 2001 som et viktig år for den norske støyscenen. En rekke internasjonale utøvere spilte konserter i de større norske byene dette året, samtidig som Smalltown Supersound ga ut samlealbumet “Le Jazz Non” med bl.a. Supersilent, Jazzkammer, Lasse Marhaug, Kjetil D. Brandsdal og Electro Nova/ Elektro Nova. Samleplaten ble lansert som et norsk motstykke til en lignende samleplate med støy-orientert musikk fra New Zealand, som også bar tittelen “Le Jazz Non”.

– I tillegg til å være en to timers DVD-utgivelse med konsertopptak og filmede intervjuer, inneholder “Nor Noise” også en tolv spors samle-plate, som er tenkt som et oppdatert motstykke til nettopp “Le Jazz Non: A Compilation of Norwegian Noise”. Vi ønsket ikke å lage noe soundtrack til DVDen, men heller vise noe av etterveksten som har vært de siste tre årene. Vi har bl.a. med artister som ikke en gang hadde begynt, da Tom startet arbeidet med filmen.

“If you ever thought feedback was the best thing that happened to guitars, well, Lou just got rid of the guitars.” – Lester Bangs om Lou Reeds “Metal Machine Music” i Creem, 1976.

– Jeg begynte å like ekstremrock på 80-tallet, og hører fremdeles på en del av det, forteller Marhaug. – Jeg liker den fysiske energien og trøkket i ting som tidlig Swans. Jeg elsket også ting som Slayer, Carcass og Napalm Death. Jeg falt derimot aldri særlig for black metal-musikken – det ble for mye posering og teatralskhet for min smak. Mine egne opptredener er mye av det motsatte: Det ser jo ikke ut som om jeg puster en gang.

På scenen er Lasse Marhaug som regel rolig bøyd over laptop’en sin, som han henter et vell av hektiske, hypnotiske og hamrende lyder fra.

– Men jeg kan også stå der med en gitar, selv om jeg egentlig aldri har lært å spille. Det har ikke noe si hva redskapet er.  Jeg ser på musikken som noe fysisk, og vil gjerne at folk skal føle den. Derfor jobber jeg ganske ofte med volum – ikke for å skremme folk bort, men for å tilby en fysisk opplevelse.

Lasse Marhaug har stått bak rundt 150 utgivelser, både som soloartist og i et utall internasjonale og norske konstellasjoner. Drøyt tredve av dem er CDer i fullengde-format, det går an å spore opp et par dusin singler, mens resten er gitt ut på kassetter.

– Jeg gir aldri ut en CD uten å føle at den kan være verdt 150 kroner for en eller annen. Men vi har ikke samme distribusjon som et stort rockeband, så derfor er det bra med utgivelser rettet spesielt mot f.eks. det amerikanske eller det japanske markedet, bare for å være tilgjengelig der. I tillegg slipper jeg å gå i studio med materiale jeg har måttet øve inn på forhånd. Ting blir heller ikke nødvendigvis bedre om man flikker på dem i fem år. Jeg liker å få en idé, utføre den kjapt, og så gå tilbake for å se om den holder. Med en slik metode bevarer man også et element av improvisasjon. Jeg tror folk kan ta tak i hvilken som helst av CDene mine, og begynne å nøste der.

“Støymusikk er for samtidsmusikk mye av det samme som pønk var for rockemusikken på slutten av 1970-tallet og fremover en fem-ti års tid. Med de samme krav om å bli forstått og akseptert som “god fisk”, og med mange svært kvalifiserte utøvere, både formelt gjennom utdanning og gjennom praksis.” – Jøran Rudi, NoTAM

Høsten 2001 ble Lasse Marhaug opptatt i Norsk Komponistforening – for øvrig som det eneste medlemmet i organisasjonens historie som ikke kan skrive noter. “Jeg er forferdelig glad for at dette har skjedd, og håper inderlig det representerer et veiskille i Komponistforeningens historie”, uttalte daværende NKF-president Glenn Erik Haugland. “Personlig ønsker jeg mer enn gjerne velkommen flere medlemmer fra det miljøet som Marhaug representerer.”

– Jeg synes det er fint å få aksept for det jeg gjør – også fra en komponist-vinkling. Jeg sitter ellers på et stort nettverk, og ser medlemskapet mitt i Komponistforeningen som en utvidelse av det. For meg er støyscenen en veldig sosial affære, der jeg reiser rundt, møter folk, og opplever nye situasjoner.

I den internasjonale støyscenen står utøvere fra land som Japan, New Zealand, Norge og USA i fremste rekke.

– Felles for de tre første landene er at miljøene er ganske samlet. Den japanske scenen er nok i en klasse for seg selv. I Norge er vi ganske priviligerte – det finnes en del gode støtteordninger, og det hender jo til og med at musikerne får honorarer fra tid til annen. I Japan og USA tenker ikke musikerne på offentlig støtte en gang – den finnes rett og slett ikke. Støtteordninger kan selvsagt bli en slags hvilepute, men i virkeligheten synes jeg folk får mye fornuftig ut av pengene. Vi trenger kultur – det er kultur som skiller oss fra dyrene. Det skulle bare mangle at staten ikke skulle bruke penger på kultur.

“Det er for mye tilbakeholdenhet og lydighet i musikken. For eksempel er såkalt alternativ rock ofte utrolig mainstream. De banda både ser og høres overraskende like ut. I et demokratisk samfunn må det være alternativer, på alle felter. Det handler om ytringsfrihet.” – Maja Ratkje til Dagbladet, 2004.

– Nesten all popmusikk er bygd opp rundt vers og refreng, med muligheter for allsang og sånt. Jeg har aldri hatt interesse av å jobbe innenfor en slik form, og har heller aldri lært meg det håndverket. Det er så mange som skriver musikk innen det formatet, så hvorfor skulle jeg også gjøre det? Og på den annen side: Hva er egentlig “støymusikk”? Er det bare en betegnelse som noen har funnet på – et nytt navn på gammel musikk? Jeg synes folk ofte er ganske åpne for hva vi driver med, og tar det til seg med et åpent sinn. Det er gjerne pressen her hjemme som fremstiller oss som smale og sære.

Det siste er kan hende i ferd med å endre seg litt. Da Lasse Marhaug i april i år slapp den glitrende CDen “The Shape Of Rock To Come” på Smalltown Supersound, fikk den rimelig mye oppmerksomhet – og terningkast fem i både Dagbladet og Dagsavisen.

– Vi har kanskje ropt så lenge at folk faktisk hører på oss nå. Den rene sjokkeffekten er nok i ferd med å legge seg, selv om musikken fremdeles smeller ganske kraftig. Samtidig var jeg innstilt på å lage et album som skulle være ganske lyttevennlig, og operere innenfor klassiske former. Åpningssporet bygger seg f.eks. ganske sakte opp, og prøver å dra inn lytteren på den måten. Elementene blir introdusert gradvis, og det tar nærmere ti minutter før volumet når maksimum. Jeg vet at platene på Smalltown har muligheter til å nå ut til et større publikum enn mye av det andre jeg gjør. “The Shape…” er fremdeles en ganske massiv plate, men uten så mange lag som en del andre av mine utgivelser. Sånn sett er det en ganske “kommersiell” og tilgjengelig utgivelse. På samme tid ga jeg ut en plate på det greske selskapet Antifrost, som stort sett består av tynne, enerverende freselyder. Det er en skive som nok til og med folk i mitt eget miljø har vanskelig for å høre på.

I hvilken grad tenker Lasse Marhaug på det han gjør som en karriere?

– I ingen grad. Jeg vokste opp med en pønk/DIY-tankegang, der du ikke forventer at noen skal gjøre noe for deg. Derfor må du sette i gang på egenhånd, og se hva som skjer. Den beste formen for karriere, er antagelig ikke å ha noen.

*

Review from Vital Weekly VITAL WEEKLY 439

NOR NOISE (DVD + CD by Ohm Records)

“What is Noise music?”. That was the question Norwegian filmmaker Tom Hovinbole asked twelve different noise musicians in 2001-2002.

In Norway noise music was then gaining much national and international attraction and it seemed logical for Tom to make a documentary about Noise music and the people who make it. We see these people sitting behind tables, sometimes with some equipment, or on a couch, and the camera is just focussed on them. While they talk (one at a time) we get footage from some of their concerts. That is of course a static approach, but it’s nevertheless one that forces the viewer to have a good listen as to what is said.

In just one case, there is a break in this routine: the interviewer asks Francisco Lopez, while sitting behind his mixing desk in the auditorium where his concert is, what it is that he does. I would have loved to hear more about how people are generating their noise music, maybe through some visual explanation. Hearing Toshimaru Nakamura explain the no input mixing board, for the untrained it might not be easy to relate to that if you have never been close to a mixing board. The threshold to get in is quite nice, but it’s certainly nice to see the talking heads of people like Lasse Marhaug, Otomo Yoshihide, David Cotner, Arm, Maja Ratkje (of Fe-mail), Lopez, Helge Sten, Kjell Runar Jenssen (Del), Asbjorn Flo. Funniest interview is the one with Masami Akita. Mr. Merzbow speaks, the words are subtitled, but we don’t hear his voice.

When the live footage cuts in, it comes in extra loud of course. With this DVD comes a CD compilation of all new Norwegian noise artists, including some not seen on the DVD, which is of course a pity if you like a track on CD and would like to know more about the artist, or vice versa. There is some noise to be found here in the

best noise tradition such as by Jazzkammer, Domestic Purpose, Golden Serenades and Norwegian Noise Orchestra, but also some more contemplative moments such as by Kobi, Crazy River and Tore Honore

Boe. This makes this into a varied CD with various points of view, all relating to the question: “What is Noise music?”. It may providea few answers! (FdW)

*

Review from Aftenposten

http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article869929.ece

Norsk støy og elektronikk

NORNOISE

A Documentary By Tom Hovinbøle

(Ohm records)

NorNoise består av en DVD der forskjellig støy-artister snakker om musikken sin og forsøker å plassere den i en større sammenheng, samt en CD med nytt materiale fra en rekke norske navn. Det er interessant å høre hva musikere som Tore H. Bøe, Lasse Marhaug, Maja S.K. Ratkje, Helge Sten og Otomo Yoshihide har å si om støybegrepets begrensninger og muligheter og hva de oppfatter som musikk.

NorNoise virker klargjørende til tross for at enkelte av de involverte har vanskeligheter med å sette presise ord på hva de holder på med. Intervjuene ledsages av smakebiter fra artistenes konserter.

Artistene som kan høres på CD’en, får frem mye av uttrykksbredden innenfor støy, et begrep som ellers lett kan oppfattes som svært trangt. Det er altså ikke slik at denne retningen kun består av ugjennomtrengelige lydkaskader og hemningsløst volum. Musikken bærer i seg kontraster, og de gangene den er på sitt mest tettsittende, får den lytteren til å søke nyanser i den voldsomme flommen.

Støyen er på sett og vis stillhetens tvillingbror. De to brødrene lukker lyd ute og tvinger oss til å lytte etter små forandringer. Duo Kanel koster på seg litt humor, mens Fe-Mail er mer alvorsstemte i sin kraftfulle og ironiske “Englesang”. Samlingen påfører meg et savn etter overraskelser.

NorNoise: 12 låter, spilletid: 1.06.05

ARILD R. ANDERSEN

*

from catalogue for FEBIO FEST 2006

NORNOISE / NORNOISE

NEW MUSIC MOVIE

Film description:

A film as a symposium of musicians and sound artists who answer questions through their own actions. What is the noise, or the music of noises and droning? What inspire such radical handling of sound? How is it connected to futurism, punk, industrial environment, Zen, meditation? How do modern technologies affect the modulation of sound? Why is the “feared” music genre object of so many half-truths and myths? In his film-interview, Hovinbøle presents the viewer with top noise musicians: the emperor of noise Masami Akita (performing under his pseudonym Merzbow), the godfather of Japanese postmodern avant-garde Otomo Yoshihido or Norwegian composer, improviser and singer Maja Ratkje. An excellent movie for lovers of contemporary art – not only with its quantity of presented information but also with its unanswered questions.

*

From http://www.mimaroglumusicsales.com

Neat! here’s a dvd/cd documentary set covering the contemporary norweigian noise scene! the cd is a comp with the usual suspects plus a few new names (at least to me). the film documents a few oslo-area live aktions plus featured candids with otomo yoshihide, toshimaru nakamura, francisco lópez, and many others. a great package and just the sort of deluxe bringer-up-to-speed the sometimes-cryptic norweigian noise scene has always needed.

*

from: http://rateyourmusic.com/

Reviews: akelakk

Oct 05, 2004

Even if you`re not into Noise this is a excellent documentary. It has good interviews with “noise”-artists, and some shots from performances. In the interviews, people like Merzbow, Lesse Marhaug, Tore Bøe, Maja Ratke…. talk about their relation to sound.

A compilation CD comes with the box making this a perfect buy for the curious.

*

Excerpt from an article on the music festival Nødutgang 2006 (Bodø, Norway)

From musikkguiden groove.no

Hovedvekten av Nødutgangs artister tilhører altså det som kalles støymusikk. Begrepet ble nøye diskutert frem og tilbake i dokumentarfilmen NOR NOISE, som ble vist på Kafé Kafka lørdag ettermiddag. De seks (!) fremmøtte fulgte med på det som fungerte som en veldig bra introduksjon til støy. Filmen tok oss med fra våre egne Lasse Marhaug (Supersilent, Jazzkammer ++), Maja Ratkje (Fe-mail) og Helge Sten (Deathprod), til Japans Masami Akita (Merzbow), Otomo Yoshihide og Tashimaru Nakamura.

Her ble det tatt for seg diskusjoner om støy i forhold til dets posisjon og opphav som en musikkgenre og kunstform. Spesielt interessant var det kanskje når Masami Akita trakk frem støymusikkens surrealisme og dadaisme. Og det er jo for så vidt sant det, men samtidig så kan man si at sjangeren er så realistisk som man får det i mange tilfeller; det aller meste er jo improvisasjon og i så måte en veldig direkte og ærlig form for musikk. Det er nok på dette tidspunktet at fascinasjonen min begynner å gripe tak, når en musikkform åpner for tolkninger av alle slag og det at man kan tilføre det nye aspekter bare ved å forandre perspektivene bittelitt.

Luigi Russolos “The Art of Noises” er helt åpenbart en nøkkeltekst i denne sammenhengen, og dette blir tydeliggjort ved et par tilfeller i filmen. NorNoise er i det hele tatt en solid introduksjon til flere aspekter av støy. Og at støymusikk er i stadig utvikling og at mulighetene er uendelig mange beviser filmen ved å til stadighet snakke om inspirasjoner og bakgrunner til støymusikk både fra generelle og individuelle perspektiver.

*

From FISHBONERY

http://fishbonery.blogspot.com/2008/01/nor-noise.html

Friday, January 11, 2008

NOR NOISE

“NOR NOISE – 12 PORTRAITS ABOUT NOISE MUSIC”

A Film By Tom Hovinbøle

[OHM] Records & Pastiche Films 2004

This double pack DVD & CD was one big inspiration for me when I first saw it. A dvd documentary about noise music is not something you can find in your common record shop or at your local dvd pusher. For me it represented a glimpse into a world quite unknown to me. Once I saw it I knew that noise was something accounted for and somehow my experiments did enter a path leading to live perfromances. I have always listened to strange music and normal music, but once this film was put in my dvd player I realised that I had missed out on something for years and years. Not strange, though, as the noise scene had somehow stayed underground for many years and only in resent years has arised and made its way to more common knowledge.

from the [Ohm] Records website:

“NOR NOISE is a documentary about Noise music – perhaps the most exiting and innovative form of music to evolve in the last years. The film maker Tom Hovinbøle has since the project started in 2001, interviewed some of the most central artists, both internationally and in Norway. The artists speaks about their relationship to tis music: What is it? Where does it come from? How do you work with pure sounds? Which possibilities opens up with the new sound processing opportunities? Noise is also put into an historical context spanning from the Futurists and Luigi Russolo before the First World War, through the first experiments with electronical music in the fifties, the avant-garde in the sixties, the Industry and Punk movements in the seventies, before Noise establishes it self as a music in its own right in Japan during the seventies. The film also contains a lot of rare concert footage with the artists. ”

Some of the artists participating: Tore H. Bøe (Origami Republika), David Cotner (USA), Masami Akita (Merzbow), Lasse Marhaug, Maja S.K. Ratkje (Spunk and Fe-mail), Francisco Lopéz (Spain), Helge Sten (Deathprod) and Otomo Yoshihide (Japan) , and on the CD you can hear exciting Norwegian acts such as Jazzkammer, Crazy River, Norwegian Noise Orchestra, Fe-Mail, and more.

It is still available from the website, and being released in 2004, it is still highly valid today. In my opinion it provides an interesting introduction to Norwegian (and some international) noise history and it is a wonderfully done documentary with english subtitles.

*


Advertisements
%d bloggers like this: